Jednání městského zastupitelstva ve středu 29. července. Takováto shoda při hlasování o parkovacím domě však nepanovala. Foto Sláva Pilík
Mimořádné jednání zastupitelstva města Slaného, které starosta svolal na středu 29. července, mělo na pořadu jednání sedm bodů. Z nichž jistě nejzajímavější bylo projednávání rozpočtových změn, kterými mělo zastupitelstvo zvýšit náklady rozpočtu celkem o více než 13 mil. korun. Zastupitelé nebyli ve svém rozhodnutí vždy jednotní, širokou diskuzi vyvolal hlavně bod týkající se parkovacího domu v centru města.
První rozpočtové opatření, které znamená o 2,2 miliónu vyšší náklady než se počítalo v rozpočtu, se týkalo rekonstrukce Kreibichovy ulice. Zde po výběrovém řízení vzešla nejnižší podaná nabídka na tuto stavbu ve výši přes 6,9 miliónu (rozpočtováno bylo příliš málo, a to 4,9 mil. Kč) a další náklady jsou na případné vícepráce či další služby, jako například na stavební dozor. Druhou změnou rozpočtu bylo schválení peněz na výstavbu kanalizační sítě ve Kvíčku (SL informovaly). Stavbu, která proběhne letos a příští rok, zcela financuje město a pro letošní rozpočet potřebovalo do nákladů zařadit první výdaje, což je téměř 10,2 mil. korun. Zatímco obě tyto rozpočtová opatření byla pro většinu členů zastupitelstva pochopitelná a téměř bez připomínek byla schválena, širokou diskuzi, a nutno říci opakovanou, přinesl další bod o zvýšení nákladů letošního rozpočtu, a to požadavek městské rady financovat zhotovení projektové dokumentace výstavby parkovacího domu na rohu Třebízského a Palackého ulice, pro letošní rok částkou 487 tisíc korun..
Členové městského zastupitelstva, zvláště z řad opozice - tedy zástupců zvolených za ČSSD či KSČM, ale i několika dalších, měli k této velké stavbě, kterou město chce financovat jen z vlastních prostředků, výhrady již před měsícem, když se nejdříve projednával pouhý záměr této stavby. Nyní už šlo o více, jelikož pro zisk stavebního povolení a vyhlášení výběrového řízení je nutné mít projektové dokumentace, a to již něco stojí. Zastupitel Jan Pánek ve svém vystoupení upozornil na to, že část zastupitelstva prostě nikdy tuto stavbu nepodpoří, jelikož si myslí, že parkovací dům město nepotřebuje a nebyly zatím vyčerpány jiné další možnosti, které by větší počet parkovacích míst v okolí centra Slaného získaly. Navrhl také jiné usnesení, které patrně mělo přinést další odklad uvedeného záměru - totiž aby městská rada nejdříve předložila zastupitelstvu rozbor nákladů v případě konstrukce parkovacího domu z převážné většiny pod zemí. Toto řešení jako několikanásobně dražší ale vlastně odmítl ve svém vstupu místostarosta Jaroslav Hložek. Lubomír Šmehlík zase upozornil, že v době, kdy město jen těžko bude získávat potřebné peníze na svou hlavní prioritu, tedy rekonstrukci historického jádra (o průběhu případ Slánské listy průběžně informují), nemá příliš smyslu vydat se z peněz na parkovací dům a že současné financování projektu „parkdomu“ mohou být vyhozené peníze. „Priorita je spíše revitalizace historického centra než stomiliónové monstrum na parkování,“ řekl a navíc připomněl, že i rekonstrukce historického jádra má údajně přinést další parkovací místa navíc. Toto ve svém vystoupení ale odmítl starosta Ivo Rubík, když vysvětlil, že rekonstrukcí historického jádra přijde centrum města o 14 míst pro parkování. „Parkovací dům je moderní způsob řešení moderních problémů a na západě od našich hranic se to takhle dělá právě v historických centrech,“ uvedl Rubík a na své tiskovce o dva dny později zpochybnil, že by parkovací dům měl stát 100 miliónů korun.
Také zastupitel Tomáš Richtr vyjádřil své znepokojení nad tak finančně náročnou akcí s poukázáním na to, kolik peněz (až milión korun) jediné parkovací místo bude v takovém případě stát, Hovoří se totiž o minimálním počtu 126 míst, což by znamenalo asi 40-50 míst nových kromě těch asi 70-80, které nyní na pozemku je možné využívat. Zastupitelé také upozorňovali také na další možnosti parkování, například v ulicích Brožovského, Třebízského či jinde. Zde ovšem připomněl místostarosta Hložek, že jde o krajské silnice, kde je obtížné vyšší počet parkovacích stání dohodnout. Pravdou ale na druhé straně je, že Slaný chce (a bylo to již městskou radou vysloveno) právě krajské komunikace, které jsou poměrně široké, v budoucnu převzít do svého majetku. Jak Slánské listy již informovaly, mělo by se tak stát po vybudování severního obchvatu města a tím vymezení mnoha vozidel mimo městskou zástavbu, čímž by nynější krajské silnice vedoucí středem města ztratily své opodstatnění.
Přestože výhrady měli mnozí, a nejen ti z tak zvané opozice, většina (15) z přítomných 22 zastupitelů (omluveni Dosoudil, Peška, Frolík, Matoušková a Klas) nakonec souhlas k financování projektové dokumentace dala. Proti usnesení hlasovali zastupitelé Šmehlík, Pánek, Švarc, Matějka a Dobner, zdrželi se Judlová a Richtr. Dokumentace má být hotova v březnu 2010, a to v celkové částce 915 tisíc korun bez DPH, zbývající část peněz na ni by měla být zahrnuta do návrhu nového rozpočtu.
Červencové rozhodnutí zastupitelstva znamená další významný krok směrem k budování parkovacího domu, ale nutno říci, že nikoliv skutečné zahájení stavby. Dá se také předpokládat, že výhrady členů zastupitelstva potrvají. Zdali uspějí příště, kdy se bude rozhodovat již na základě hotové projektové dokumentace, která přinese i stanovení předpokládaných nákladů na výstavbu domu, to je otázka. Nesouhlas v zastupitelstvu s parkovacím domem je totiž zatím v menšině a současné vedení města, jak se zdá, chce přikročit ke stavbě ještě v tomto volebním období, za současného rozložení politických sil ve slánském zastupitelstvu.
Sláva Pilík
31. 07. 2009, 12:30
Pokud chcete vkládat komentáře, musíte se přihlásit.
Určitě ano
42.98%
Spíše ano
17.73%
Spíše ne
15.32%
V žádném případě
23.97%
12. 10. 2017, 12:10
12. 10. 2017, 12:08
12. 10. 2017, 12:01