Takto dopadá silnice za 21 miliónů korun ve Smečně. Foto Sláva Pilík
Ve městě Smečně vzniklo v posledních týdnech skutečně příhodné místo na zabití. Rovnou blízko hřbitova. Na veledůležité krajské silnici II/236 těsně za jednou z ostrých zatáček v serpentině široké hlavní silnice při výjezdu ze Smečna na Slaný tu na řidiče totiž čeká téměř dvacetimetrová past. Hluboké a dlouhé výmoly, vysoké hrboly vymačkané do nedávno ještě nové komunikace vyděsí snad každého, kdo sem přijede ve dne, natož v noci.
Rychlost tu sice je značkami snížena dokonce na 20 km v hodině, ale jámy se dají jen obtížně objet, zvláště když někdo jede v protisměru. Přitom uvedená silnice se právě v useku vedoucím městem Smečno v délce necelých dvou kilometrů rekonstruovala poměrně nedávno. Lidé ve městě a samozřejmě nejvíce řidiči tudy pravidelně projíždějící jsou zdrceni faktem, že zbrusu nová silnice je po pár létech téměř horší, než tomu bylo před rekonstrukcí. Nejde totiž jen o inkriminované místo u hřbitova, ale opravený úsek vykazuje další množství míst silně narušených těžkou dopravou, která tudy téměř nepřetržitě včetně obrovských kolosů s dřevní kulatinou či dalších kamionů probíhá. Kdo ale za tento, jak říkají místní i řidiči, „šlendrián“ může?
Město Smečno v tom nejede, jeho starostka Pavla Štrobachová „může“ jen za to, že se jí před pár léty podařilo přesvědčit Středočeský kraj, aby silnici, která vykazovala stovky děr a záplat rekonstruoval. Zakázku realizovala rakovnická firma Froněk – dopravní stavby, ovšem ta se nyní k větším rekonstrukcím či razantním opravám v rámci nějaké reklamace její práce nezná. To proto, že od kraje, alespoň dle našich informací, dostala zakázku na rekonstrukci uvedené silnici metodou recyklace. To znamená, že zakázka nepočítala s tím, že bude provedena rekonstrukce stávajícího podloží komunikace, tedy tzv. „kufru“. Jak jsme si zjistili, rekonstrukce formou recyklace znamená, že se stávající vozovka pouze obrousí do různé hloubky, zpravidla do 15 cm a poté je znovu natažen asfaltový koberec a na něj pak vyrovnávka o třícentimetrové síle.
A tak smečenská starostka patrně nemá pravdu, když říká, že je přesvědčena o nekvalitním provedení práce rakovnickou firmou, ale je možné jí dát za pravdu, že jen stěží vysvětluje místním, že rozbitá silnice není vinou města Smečna.
Podle všeho úředníci Středočeského kraje zhruba před čtyřmi lety špatně vyhodnotili situaci a zadali zakázku na rekonstrukci silnice jen ve formě nového svršku. Přesto oprava stála celých 21 milionů korun a ty se nyní mění v hromady rozdrceného asfaltu, vyvěrajícího štěrku z podloží, pukliny a propadlé části krajnice na mnohých místech téměř dvoukilometrovém úseku.
Mluvčí Středočeského krajského úřadu Nicole Merinová pro média potvrdila, že silnice ve Smečně se opravovala „metodou recyklace na základě provedené diagnostiky konstrukčních vrstev komunikace.“ Vadně provedená diagnóza stavu podloží komunikace a mylný odhad její zatíženosti těžkou dopravou – to je tedy asi pravá příčina současného stavu. „Brzy po provedení prací se projevily poruchy způsobené právě sníženou únosností podložních vrstev,“ potvrzuje předcházejí názor mluvčí Merinová.
Co s tím bude nyní kraj dělat? Na firmu nemůže, ta splnila práci dle zadání. Komu tedy to, co se stalo, předepíše k náhradě? Asi nikomu.
Po 10. dubnu měla být péčí Krajské správy a údržby silnic cit. „provedena kontrola stavu silnic a měl být stanoven harmonogram oprav v závislosti na přidělených finančních prostředcích,“ hovoří vysvětlení z krajského úřadu. Taková slova jsou slyšet často, podobně jako, že „nejsou peníze“. Většinou se najdou až když dojde k nejhoršímu.
To, že přímo v krajské pokladně není dost peněz na opravy silnic, potvrdil i slánský starosta Ivo Rubík, kterého jsme se v souvislosti s uvedenou silnicí, která také u Slaného vykazuje těžká poškození, ptali, co s tím město chce dělat. „Máme dost svázané ruce, když nejsme majiteli uvedené komunikace. Ale vím, že to bude hodně těžké. Peníze do této oblasti se z krajského rozpočtu ztratily už za dob vedení kraje bývalým hejtmanem Davidem Rathem,“ řekl starosta.
Jak to vše dopadne, to se ještě uvidí. Přece jen by měly mít jámy a půlmetrové hrboly ve smečenských zatáčkách zvláště z titulu jejich obrovské nebezpečnosti přednost.
Sláva Pilík
29. 05. 2013, 18:43
Pokud chcete vkládat komentáře, musíte se přihlásit.
Určitě ano
42.98%
Spíše ano
17.73%
Spíše ne
15.32%
V žádném případě
23.97%
12. 10. 2017, 12:10
12. 10. 2017, 12:08
12. 10. 2017, 12:01