Vratislav Rubeš - starosta Žižic poukazuje nejen na hrozné životní prostředí v obcích, ale také na škody na majetku. Foto Sláva Pilík
V souvislosti s plánovaným severním obchvatem města Slaného, který by měl přinést výrazné odlehčení nejen tohoto města, ale také Žižic (Vítov a Luníkov) a Velvar od nepředstavitelně zatěžující nákladní dopravy, se již popsalo hodně papíru. Také ve Slánských listech již několik let píšeme o přípravách, možnostech či možné realizaci této pro zmíněné obce a jejich občany tak životně důležité stavby. Výstavba obchvatu, která je již dlouho připravena, na niž dokonce existuje platné územní rozhodnutí, se ale stále odkládá. A starostům Ivo Rubíkovi ze Slaného, Vratislavu Rubešovi ze Žižic a také Jitce Linhartové už došla trpělivost. Jsou odhodláni společně jít i do výrazného protestu, hrozí dokonce demonstrací či blokádou silnice 1/16, po které se nepřetržitě valí hordy kamionů, které tak znepříjemňují život všem.
Blokáda silnice - veřejná demonstrace proto, aby stát splnil své sliby, to už je přece jen silná káva. Jak to starostové s nátlakem na stát skutečně myslí, to jsme se snažili zjistit přímo u nich. „Je pravda, že jsme se spojili s Velvary a Žižicemi, protože postoj státu k obchvatu se stále mění. Po volbách se scházíme téměř každý týden a rozdělujeme si úkoly. Jednak chceme vést lobbistický nátlak na nejrůznější osobnosti jak ve vládě, parlamentu, senátu nebo ve státním fondu dopravní infrastruktury či u ředitelství silnic a dálnic. Je také pravda, že propátráváme také zákonné možnosti jakým způsobem uskutečnit určité nátlakové akce, to znamená například omezení dopravy na silnici 1/16 formou demonstrací,“ uvádí slánský starosta Ivo Rubík. A co starosty tolik pobouřilo? Jde o to, že příprava severního obchvatu v délce 12 kilometrů stála již hodně úsilí, peněz, nervů a všeho možného dalšího. Podle Rubíkových slov ve prospěch urychlení příprav obchvatu přijal svého času slánský úřad dokonce dva pracovníky, kteří se zabývali jen administrativou kolem obchvatu. Samozřejmě na úkor práce či financí celého úřadu. Léta pracovali a nyní to vypadá, že se výstavba po všech stránkách připravené akce neuskuteční. Jak jsme ve Slánských listech naposledy informovali, Ředitelství silnic a dálnic ČR odsunulo zahájení výstavby obchvatu na rok 2012. To ještě starostové přijali, ovšem nyní se ukazuje, že i další slib státu byl jen plácnutím do vody. „Nás štve to, že akce je zcela připravená. První termín zahájení byl v roce 2005, pak se to posunovalo a poslední byl červen 2010. Pak to posunuli až na rok 2012, abychom nyní zjistili, že to přitom vůbec není v rozpočtovém výhledu roků 2011 - 2013. Na svých webových stránkách to sice mají, ale ve svém rozpočtu ne a to je podstatnější,“ vysvětluje Ivo Rubík.
Demonstrace, veřejný protest či jiné metody jsou často využívány proto, aby se na problém ukázalo, ale také někdy proto, aby se organizátoři jen zviditelnili a spíše upozornili na svou vlastní aktivitu. To ale slánský starosta odmítá. „Podezření ze zviditelnění bych bral snad, kdybychom byli v pozici poslanců. Ale já jsem starosta města, který tady žije mezi ostatními lidmi, jsem jeden z občanů, který zažívá totéž co oni. Mě to prostě štve. Jistě, že to i to zviditelnění bude, ale určitě to není účelem ani jednoho z nás. Chceme prostě dosáhnout toho, aby stát držel slovo,“ uzavírá starosta Slaného s tím, že je lepší nedělat přípravy všech možných podobně nákladných akcí, ale je lepší ty připravené dotáhnout k realizaci. Jinak tíživé dopravní problémy mnohým měst či obcí nezmění.
Na trase ze severních Čech až do Aše je silnice 1/16 jediným problémem - špuntem, kde se celá doprava často na dlouho zastaví a tvoří se fronty. To by měla dvanáctikilometrová přeložka - obchvat - vyřešit. Loni v prosinci se kvůli pro některé kamiony nesjízdné vozovce utvořila až 19 kilometrová fronta a z velké části byla ve Slaném zcela paralyzována doprava.
V Luníkově a ve Vítově jsou podobné problémy, které jsou ještě umocněny obrovským hlukem, který v noci zde bydlící občany budí, ti mají neurózy a rovněž se bojí o své domy, kterým otřesy z těsně kolem probíhací silnice zřetelně škodí. O tom ví své Vratislav Rubeš, který je starostou Žižic, pod které uvedené obce spadají. „Myslím, že kdyby nedošlo ke změně vlády, tak se snad tento obchvat doopravdy stavět začal. Na dosud posledních jednáních, které probíhaly v půlce roku 2009 se zástupci ŘSD se o výstavbě mluvilo zcela konkrétně. Pak přijde listopad 2010 a já se zděšením zjistím, že se v rozpočtu státu s ničím takovým nepočítá. Proto jsme již uskutečnili tři schůzky starostů a na nich jsme si rozdělili konkrétní úkoly. Já například mám na starosti právě Ředitelství silnic a dálnic ČR. Myslím ale, že nejdříve budeme postupovat v možnostech, které nám přísluší jako obcím či městům. Obracíme se ale i na politiky, kteří nám jsou ochotni v tom pomoci, ale jména říkat nebudu. Důležitá bude také schůzka 15.12., která se koná za účasti nás tří starostů a zástupců ŘSD pod vedením ředitele Jiřího Mayera. Pak uvidíme. Možná blokáda silnice se samozřejmě jeví jako krajní řešení,“ řekl pro Slánské listy Vratislav Rubeš. Jak dále poznamenal, mezi argumenty jistě bude patřit i fakt, že je ohrožen majetek občanů Vítova a Luníkova. „Nejen v komunikaci je už nyní před zimou spousta děr, ale je jasně vidět, jak některé domy praskají. Myslím, že toto si zaslouží přednostní pozornost,“ dodal Rubeš.
Starostové Slaného, Žižic i starostka Velvar Jitka Linhartová si rozdělili jednotlivé úkoly ve snaze vyvinout větší než jen úřední tlak na orgány zodpovědné za to, že severní obchvat dosud není. Právě Jitka Linhartová má za úkol zjistit zákonné možnosti jak demonstrovat třeba i na silnici 1/16 vůli všech tří obcí a jejich občanů. Jak je s tímto úkolem daleko a zdali vůbec města mohou k nějaké blokádě silnice přistoupit v duchu zákona, to jsme od ní nedokázali zjistit. „Dovedu si představit, že například půjdu 12 kilometrů pěšky po této hlavní silnici a za sebou povleču dvacetikilometrovou frontu automobilů,“ předestřel odhodlání starostů Ivo Rubík ze Slaného. Jak by taková situace zamávala v tu chvíli dopravou v této oblasti, si jistě každý dovede představit. A nejvíce ten, kdo zažil při prosincové sněhové kalamitě na dlouhé hodiny zastavenou dopravu právě na silnici 1/16. Fronta kamionů v délce 19 kilometrů zcela paralyzovala dopravu všude v okolí této inkriminované silnice. A blokáda tu najednou byla i bez starostů a občanů, kterým už trpělivost došla. O dalším vývoji boje tří starostů o severní obchvat Slaného budeme samozřejmě informovat.
Sláva Pilík
12. 01. 2011, 09:23
Pokud chcete vkládat komentáře, musíte se přihlásit.
Určitě ano
42.98%
Spíše ano
17.73%
Spíše ne
15.32%
V žádném případě
23.97%
12. 10. 2017, 12:10
12. 10. 2017, 12:08
12. 10. 2017, 12:01