Klikněte zde
Dobré odpoledne, vítáme Vás na našem zpravodajském serveru.
Dnes je čtvrtek 21. listopadu 2024 Přesný čas: 00:00:00
Z okolí Slánska

Slaný chce zpoplatnit celý střed města

foto
Nová koncepce parkování přinese zpoplatnění centra města. Foto Sláva Pilík

O zamýšlené změně systému parkování ve Slaném se hovoří již několik let, ale zatím se postupně dělaly zvláště v centru města jen „kosmetické úpravy“, které výrazně parkování v centru města nezměnily. V souvislosti s blížící se výstavbou parkovacího domu však tendence směřující k zásadní změně v systému parkování ve Slaném nabyly konkrétnější podoby. Koncepci parkování, z níž hlavní změny by měly platit již od 1. 1. 2013, již rada města projednala a přijala. O tom, co se v parkování k uvedenému datu ve městě změní, jsme hovořili s tvůrci koncepce - vedoucím odboru dopravy Tomášem Černickým a místostarostou města Jaroslavem Hložkem.

„Největší změnou, se kterou nová koncepce parkování počítá je bezesporu zrušení všech rezidentních míst, tedy předplacených míst v historickém jádru města. Rada města rozhodla o tom, že od 1. ledna 2013 tato vyhrazená místa zaniknout,“ říká Jaroslav Hložek s tím, že různé jen kosmetické zásahy do systému parkování, které se dělaly předtím, se již vyčerpaly a už by nic nového ke zlepšení možností nepřinesly. Podle něj se budoucí výstavbou parkovacího domu v samé blízkosti historického jádra vlastně vytvořila rezerva, která umožní problém rezidentního a předplaceného stání vyřešit. Nutno ovšem ještě říci, že na Masarykově náměstí zůstane deset předplacených míst Hejtmanskému dvoru, jelikož jde o plnění podmínky, kterou město slíbilo dodržet při prodeji tohoto objektu nynějšímu vlastníku.

Do zvyklostí rezidentů, tedy občanů, kteří v centru bydlí a také firem, které mají parkovací stání zatím předplacené, je to velký zásah. „Ano všem těmto lidem nabízíme dvě či snad i tři možnosti řešení. Za prvé je to možnost, že za stejnou cenu, kterou nyní platí za to své stání (6000 + 1000 správní poplatek) budou moci mít místo v parkovacím domě. Získali by tak vlastně garáž v centru, což je jistě výhodné i proto, že pomine například nebezpečí poškození vozu, odcizení a podobně,“ říká Hložek. „Vlastně zastřešenou garáž za šest tisíc korun, protože zde by existoval smluvní vztah a správní poplatek by se tak neplatil,“ doplňuje Černický.

Druhou možností pro rezidenty, pokud by parkovací dům nechtěli platit, je možnost parkovat v ulici pod areálem nemocnice. „Parkování by bylo na straně u nemocnice, bylo by nutné upravit povrchy a zřídit osvětlení. Bylo by tu šikmé stání a do této ulice by se tak podél plotu nemocnice vešlo asi 75 osobních aut,“ konkretizuje Černický. Podle něj by další místa pro parkování vznikla v pokračování této ulice směrem do ulice Na Sadech ke školní jídelně. Podle navrhované koncepce by tzv. „červená zóna“, tedy historické jádro města mělo být kromě několika výjimek (invalidé, místa pro zásobování, městský úřad, Policie ČR) zcela zpoplatněno, a to za využití hromadných parkovacích automatů, které jsou například na Masarykově náměstí již nyní případně rozšířením tzv. city metrů, tak jak je již nyní lidé mohou vidět na začátku Soukenické ulice i jinde.

Třetí možností jak vyjít současným rezidentům a plátcům parkovacích míst vstříc jsou jak oba aktéři koncepce říkají úvahy o permanentních předplacených kartách. Karta by umožnila rezidentům, že mohou zastavit na jakémkoliv parkovacím místě v červené zóně a stačilo by pak, když by za okno kvůli možné kontrole položili uvedenou kartu. Tímto způsobem by rezident neblokoval po celý den své předplacené místo i v době, kdy na místě vlastně neparkuje, ale měl by možnost při příjezdu zaparkovat kdekoliv jinde. Tato možnost parkování je ale zatím ve fázi teoretických úvah, protože navrhovatelé zvažují počty takových případů v souvislosti s možnou kapacitou míst placeného stání v centru. Karet by nešlo kupovat libovolné množství, město by jejich počet po pověření možností výrazně omezilo.

Novou koncepcí parkování hlavně v centru města a v jeho blízkém okolí chce město co nejvíce blokovaných míst odstranit ve prospěch placeného parkování a těm, kteří bydlí v centru či tu mají firmy nabídnout širší paletu možností jak problém s parkování mohou řešit. Bez toho, že by museli mít to své šrafované místo předplacené napořád.

V další tzv. žluté zóně by měl být režim, kdy na vybraných místech funguje systém, který časově omezí parkovací dobu, která je jinak bezplatná. Půjde o dopravní značku s dodatkovou tabulkou, na níž jsou vyznačeny parkovací hodiny. Na takovém místě by parkující řidič měl povinnost za okno vozu předložit papírové hodiny s nastaveným časem příjezdu. Jak dlouho by mohl parkovat, to by záleželo na charakteru místa parkování a určovala by to značka. Žlutá zóna by byla například v části Wilsonovy ulice, na jedné straně ulice E. Beneše, rovněž například v Pastýřské či Palackého, kde by mohla být hodina parkování zdarma, u školky na Hlaváčkově náměstí by naopak byla doba kratší, jen taková, za kterou může maminka dítěte vše ve školce při příjezdu či odvozu zařídit.

„Opatřením v nové koncepci nám jde i to, že chceme omezit i ty, kteří třeba z okolních vesnic přijedou do Slaného, odstaví tu auto, sednou na autobus a jedou do práce do Prahy. Tuto praxi prostě blízko centra chceme úplně eliminovat,“ podotýká k situaci Jaroslav Hložek.

V některých částech žluté zóny se i proto uvažuje právě o zpoplatnění formou parkovacích automatů či city meterů, jako například v ulici E. Beneše či Třebízského.

„V Třebízského ulici dojde ke změně dopravního značení, která už je schválená jak vlastníkem ŘSD, tak krajským úřadem. Po pravé straně bude dál podélné parkování, na levé straně se ale zhruba od Grandu odstraní zákaz stání a bude tam také klasické parkoviště a parkovací prostory pro zásobování budou přesně vymezeny a bude jich jen několik tam, kde je to potřebné, například u prodejny koberců,“ říká Tomáš Černický. S největší pravděpodobností by tam měly být také osazeny malé automaty tzv. city metery. Podobné to bude v ulici E. Beneše, kde má vzniknout pět parkovacích míst na city metery a jeden prostor pro zásobování.

Změnu koncepce parkování nechce město spustit kompletně až 1.1.2013, ale bude nabíhat postupně už v nejbližší době. „Je to velmi rozsáhlé opatření a všechno musí mít svůj čas. Jen instalace sloupků si vyžádá hodně práce, různých povolení, takže když bychom s tím začali teď, tak to bude hotové až někdy na podzim,“ říká Černický. S největší pravděpodobností se s osazováním automatů začne nejdříve ve Štechově ulici, pak ve Vinařického u kostela, ve Fričově a teprve pak by následovala Třebízského a E. Beneše. Postupné změny mají plynule navázat na otevření parkovacího domu v roce 2013.

Sláva Pilík
05. 06. 2012, 19:24


Komentáře:

Pokud chcete vkládat komentáře, musíte se přihlásit.

Dnes má svátek Cecílie
 
NAŠE ANKETA:
Jste pro obnovení tělesných trestů ve škole?

Určitě ano
graf

42.98%

Spíše ano
graf

17.73%

Spíše ne
graf

15.32%

V žádném případě
graf

23.97%

Celkový počet hlasujících čtenářů: 3283
+-
 
Zprávičky

Založení houbařského spolku

12. 10. 2017, 12:10

Betlémské světlo

12. 10. 2017, 12:08

Tak přece demolice nebude!

12. 10. 2017, 12:01

OtevřítOtevřítOtevřítReklamaReklamaReklamaOtevřítOtevřítOtevřítReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklamaReklama
© Jiří Červenka - Gelton   |   Použití materiálů jen se souhlasem provozovatele a majitele webu.   |   Webdesing: Jakub Charvát