Centrum města by nemělo již být zahlceno parkujícími auty, přesto by se jich tu mělo vystřídat více. Foto Sláva Pilík
Parkování v centru města Slaného, jeho přilehlých ulicích, parkovací dům, parkoviště nejrůznějšího typu či režimu, to je stálé téma, které se hodně často objevuje v diskuzích slánské veřejnosti. Na říjnové jednání rady tak putovala snad již třetí přepracovaná koncepce parkování, kterou zpracoval společně s odborem dopravy slánského městského úřadu místostarosta Jaroslav Hložek. Na tiskovce, která se konala zhruba před týdnem, seznámil místostarosta novináře s novinkami, které se v koncepci, kterou rada města tentokrát přijala jako výchozí, objevují.
„Základní myšlenka tohoto třetího návrhu je, aby bylo zajištěno dostatečné množství krátkodobých parkovacích míst v samém centru města, kde jsou obchody, úřady, banky a podobně. Proto navrhujeme, a patrně uslyšíme kritická slova, zrušení co největšího počtu rezidentních míst, kterých je po městě téměř stovka,“ řekl na úvod Jaroslav Hložek. Jak dále uvedl, při zrušení celoročních placených míst navrhuje koncepce varianty. Buď za cenu stejnou či i nižší, (celoroční pronájem místa stojí 7000 korun) přijme bývalý rezident zajištěné stání v budoucím parkovacím domě, nebo mu může být nabídnuto místo v docházkové vzdálenosti od centra. Tam by byla případně vybudována rezidentní zóna pro ty, kteří bydlí v zasaženém centru, které bude omezeno dopravním značením a parkovací místa budou zpoplatněna časovou sazbou.
Koncepce počítá se třemi zónami ve městě s odlišným režimem. V první zóně, která je určena Masarykovým náměstím a ulicemi Kynského, Soukenická, Štechova, Komenského náměstí a také částí Vinařického a Fričovy budou veškerá místa zpoplatněna. Tedy až na pár výjimek, kde několik míst s ohledem na druh podnikání v tomto místě, např. na náměstí, bude pronajato. V této zóně samozřejmě budou vyhrazena místa, která musí být k dispozici dle zákona, tedy například pro invalidy, vyhrazená parkoviště pro zásobování s časovým omezením, pro policii, městskou policii, úřad aj.
Ve druhé zóně, která je v koncepci určena ulicemi Lázeňská, Palackého, Šultysova, Hlaváčkovo náměstí, Politických vězňů, Nosačická, E. Beneše a dalšími se navrhuje naopak časově omezené stání zdarma, posléze pak zpoplatněné.
Třetí zóna má být vlastně zónou volnou, tedy tam kde to bude možné, bude možné parkovat bez omezení a bez poplatku.
Jak dále informoval Hložek, celý projekt parkování pro rok 2012 obsahuje také nelehký úkol prodiskutovat návrh ve veřejnosti. „Každý zásah do pohodlí lidí vyvolává emoce, ale je nutné hlavně věcně diskutovat, posuzovat předložené varianty, protože v konečné fázi jsem přesvědčen, že navrhované řešení může být pro obchodníky v centru města dokonce přínosem,“ věří Jaroslav Hložek. Podle jeho názoru je důležité, aby návštěvník centra měl jistotu, že tu zaparkuje. Pak nepojede za nákupem jinam, kde z auta může blízko svého cíle cesty bez problémů vystoupit a bez hrozby pokuty jej opustit. „Nyní je to tak, že například na náměstí jede někdo na poštu a pokud nechce riskovat. když nenalezne místo, objíždí znovu a znovu centrum ulicí Kynského, Štechovou, aby se vrátil zpět a doufal, že už se nějaké to místo uvolnilo. Jistota, že v centru hodíte pár mincí do automatu, vše vyřídíte a odjedete, je pro návštěvníky určitě potřebná,“ říká místostarosta.
Rada města koncepci samozřejmě zatím neposvětila, záměry v systému parkování ve městě by měly navazovat na výstavbu parkovacího domu s jehož ukončením se počítá na přelomu roku 2012 a 2013. Jak říká jeden ze zpracovatelů nejnovější koncepce parkování ve městě Hložek, má jeho pracovní tým již souhlasná stanoviska policistů, hasičů, dopravních inženýrů Policie ČR, městské policie, památkářů i odboru životního prostředí.
„Chceme přesto zpětnou vazbu od veřejnosti. Ve Slaném je v parkování určitý chaos, koncepce by měla přinést systém, který bude každému dobře pochopitelný a bude snadné jej dodržovat,“ uvádí Hložek.
Hlavní výhodou nové koncepce by mělo být zklidnění dopravy, k parkování řidičů v centru by mělo docházet jen pokud to skutečně potřebují a jen na nezbytně dlouhou dobu, čímž se budou moci vystřídat v jednou prostoru mnohokrát. Druhou výhodou je, že se parkování vtiskne snadno zapamatovatelný řád a parkování bude všude umožněno, jen v různých režimech. „Nechceme ani v nejmenším, aby se centrum stalo skanzenem, kde sice nejsou auta a můžete tu hezky se procházet, jenže nemáte na co koukat, protože všichni tady zkrachovali,“ podporuje filosofii koncepce parkování pro rok 2012 Jaroslav Hložek.
Město by se díky nové koncepci mělo stát konečně tím společně sdíleným prostorem chodců, dětí, kočárků, cyklistů ale i aut. Koncepce by pro tento prostor právě měla vytvořit takové podmínky, aby toho nikdo nemohl na jedné straně zneužívat a na druhé straně, aby se ostatní necítili dopravou být ohrožováni.
Sláva Pilík
03. 11. 2011, 12:27
Pokud chcete vkládat komentáře, musíte se přihlásit.
Určitě ano
43.00%
Spíše ano
17.72%
Spíše ne
15.32%
V žádném případě
23.96%
12. 10. 2017, 12:10
12. 10. 2017, 12:08
12. 10. 2017, 12:01