Mistrová, paní Lucie Vargová, pracuje s budoucími kuchaři a kuchařkami: Hanou Červenou, Klárou Dvořákovou, Nikolou Hasilovou, Jakubem Hruškou a Monikou Ondrůškovou. Foto Libor Pošta
Během pandemie koronaviru se vedení škol a učilišť, jejich učitelé a žáci či studenti museli vypořádat, a bohužel se stále vypořádávají, s mnoha nelehkými úkoly a nečekanými překážkami. Nejen o tom jsem hovořil s ředitelkou Středního odborného učiliště ve Slaném, Ing. Jaroslavou Cvrčkovou:
Asi jste v napjatém očekávání, zda se nebude opakovat situace z loňského školního roku...
Ano,máme za sebou první dva měsíce výuky „tradiční“ formou – tedy žáci každý den chodí do školy. Doufáme, že se nebude opakovat loňská situace, kdy jsme se žáky byli v kontaktu pouze přes obrazovku počítače nebo jenom mobilu.
Říká se, že vše špatné je pro něco dobré. Platilo to i ve vašem případě?
Jistě, i tato doba měla svá pozitiva. Učitelé zpracovali spoustu metodických materiálů, které můžou žáci využívat i při prezenční výuce nebo při nepřítomnosti. Výukové materiály jsou žákům k dispozici na stránkách školy nebo v aplikaci Bakalář.
Jak vůbec vypadal, jakou podobu měl v době vrcholící pandemie odborný výcvik?
Učitelé a učitelky na odborný výcvik rozhodně nezaháleli a natáčeli výuková videa a vyučovali v přímém přenosu. Nové metody práce se všichni učili za pochodu. Všichni učitelé jsou vybaveni školními notebooky, prošli rychlým školením od našeho IT specialisty Bc. Brahy, jak zadávat schůzky do Teamsů, jak zadávat domácí úkoly do Bakalářů a pak hodnotit s přihlédnutím na možnosti jednotlivých žáků.
V minulém školním roce žáci prakticky nedocházeli do školy, ale letos se jim brána školy opět otevřela. Jak to přijali? Změnilo to jejich přístup k výuce?
Já myslím, že ano. A výrazně. Vzhledem k loňskému roku a strachu, že opět může být škola uzavřena, jedeme hned od začátku na plný plyn a zejména prváky to evidentně baví. Určitě je to změna, když se celý den něco děje, vidí hned výsledky svojí práce – uvařený oběd u kuchařů, dortíky u cukrářů, první výrobky u truhlářů atd., a mohou se s nimi pochlubit doma.
A žáci určitě nahlédnou i do firem...
Situace je zatím celkem příznivá, takže možnosti posílat žáky na exkurze do firem samozřejmě využíváme. Těm exkurzím říkáme „motivační“ a je vidět jejich přínos. Žáci se jednak seznámí s reálným prostředím, kam nastoupí ve druhém ročníku, a zároveň se naučí prvním dovednostem ve svém oboru.
Dnes se všichni potýkají s velkým nedostatkem kvalitních řemeslníků, takže vyučit se nějakému řemeslu může být nyní pro mladé velmi dobrý džob...
To zcela jistě. Blíží se čas rozhodnutí žáků 9. tříd, kam se profesně směřovat dál. A vyučit se nějakému řemeslu, to je dnes určitě dobrá volba, a má to skutečně velkou perspektivu. Naše heslo „S řemeslem se neztratíte“ je plně naplňováno v praxi.Stačí se projít po městě a na každém rohu visí cedulky „přijmeme ……“ a většinu požadovaných profesí naše škola nabízí. Můžu jmenovat: automechanik, instalatér, truhlář, zámečník – tolik technické profese, z potravinářských profesí nabízíme obory: cukrář, kuchař, kuchař – číšník a prodavač. Pro žáky, kteří končí v nižším ročníku ZŠ, nabízíme obory: strojírenská výroba a stravovací a ubytovací služby.
Uchazeči o studium a určitě i jejich rodiče budou chtít vědět, co je při studiu na naší škole čeká. Co tedy?
Já bych to shrnula asi do těchto bodů:
Vybavené učebny pro teorii i odborný výcvik (pro teorii interaktivní tabule, tablety, připravené digitální učební materiály další pomůcky, pro odborný výcvik veškeré vybavení pro zvládnutí základů řemesel)
Malé kolektivy ve třídách (učitelé mají zejména po loňských zkušenostech individuální přístup, rodinné prostředí, žádná anonymita, každý zná každého)
Poskytnutí pracovního oděvu (všichni žáci jsou v prvním ročníku vybaveni pracovním oděvem a pomůckami pro OV)
Studijní materiály v digitální podobě a půjčování učebnic (minimální náklady pro žáka)
Dostupnost pro dojíždějící (rozvrh je postaven tak, aby žáci mohli odjet nejpozději ve 14.30)
Doprava žáků technických oborů od školy do dílen zdarma (škola má tři devítimístná auta pro přepravu žáků do Lidic u Slaného, kde má SOU vlastní dílny)
Přístup rodičů k výsledkům studia (přes program Bakalář mají rodiče možnost sledovat výsledky studia)
Možnost udělat si autoškolu za výhodnou cenu při výuce (žák si hradí jízdy, teorii má zdarma od školy)
Od 2. ročníku probíhá odborný výcvik na firmách (firmu se snažíme přidělit tak, aby co nejvíce vyhovoval žákovi z hlediska dojíždění i práce, někomu vyhovuje malý kolektiv, někomu nevadí velká firma, atd…)
Možnost pokračovat v nástavbovém studiu a získat tak maturitu (nástavby jsou na kladenských školách, o možnostech se dozví od výchovné a kariérové poradkyně školy)
Možnost získání živnostenského listu po ukončení školy (během studia se žáci kromě odborných profesních znalostí seznamují s praktickými informacemi z oblasti ekonomie, práva a podnikání, ve 3. ročníku všichni zpracovávají podnikatelský projekt na založení živnosti ve svém oboru od průzkumu trhu, získání živnostenského listu, vyhledání a vybavení provozovny až po zaměstnávání pracovníků)
V předešlých letech, výjimkou byl jen ten „koronavirový“ rok, jste pro žáky a jejich rodiče pořádali Dny otevřených dveří. Budete v této tradici pokračovat i v tomto školním roce?
Ano, všechny zájemce zveme na prohlídky školy, na nichž získají informace o možnostech studia ve Středním odborném učilišti Slaný. Dny otevřených dveří se budou konat 11. a 12. listopadu, 3. prosince nebo 14. ledna 2022, vždy od 14 do 17 hodin.
Kde lze získat všechny informace o škole a nabízených oborech?
Informace o škole a oborech lze získat na stránkách školy www.souslany.cz
Libor Pošta
Libor Pošta
13. 12. 2021, 17:52
Pokud chcete vkládat komentáře, musíte se přihlásit.
Určitě ano
42.98%
Spíše ano
17.73%
Spíše ne
15.32%
V žádném případě
23.97%
12. 10. 2017, 12:10
12. 10. 2017, 12:08
12. 10. 2017, 12:01