Autosalon VW ve Smečenské ulici, v Kladně-Rozdělově . Foto Libor Pošta
Kladenský Amond je jedním z nejvýznamnějších prodejců osobních automobilů, konkrétně vozů Škoda, VW, Seat a Hyundai, ve Sředočeském kraji. Díky promyšlené obchodní strategii a hlavně správně navolené základní filosofii podnikání v tomto specifickém oboru se v jejich společnosti žádné finanční zemětřesení letos nekonalo. Nejen o tom, jak se Amondu dařilo v letošním roce, jsem hovořil s ředitelem společnosti, panem Jaroslavem Přikrylem.
- Počátkem letošního roku visel nad řadou našich firem, Amond nevyjímaje, strašák hospodářské krize. Měli jste z něj strach?
Tak ten strašák myslím ještě pořád visí, ale konkrétně v naší firmě se dopady krize nijak významně neprojevily. V našem obchodu s automobily se řadu let pohybujeme v přibližně tříletých, celkem pravidelně se opakujících cyklech, kde se vystřídají úspěšná léta s méně úspěšnými, takže s nějakými výkyvy na trhu počítáme a naučili jsme se s nimi žít.
- Jak vidíte hospodářské výsledky, kterých lidé v Amondu dosáhli v letošním roce?
Naše výkony se letos budou pohybovat na úrovni předchozího roku a z toho vychází moje odpověď na předchozí otázku, že se dopady krize u nás nijak významně neprojevily. V celkovém počtu prodaných nových vozů na tom budeme dokonce lépe, i když díky různým akcím a slevám na podporu prodeje s menší ziskovostí. Nárůst zaznamenáváme i v servisní činnosti, tedy v objemech oprav automobilů i prodeji náhradních dílů. Pokles se letos projevil pouze v prodeji ojetých vozů, jak v absolutních počtech, tak v ekonomickém přínosu.
- Kladenský Amond je prodejcem vozů Škoda, VW, Seat a Hyundai. S prodejem které značky můžete být spokojen, u jaké bylo Vaše očekávání o něco vyšší?
Pocitům spokojenosti se snažím raději vyhnout, protože vím, že vedou i k pocitům sebeuspokojení a to je pak problém. Moje očekávání tak jsou prakticky pořád vyšší, protože jednak vím, že pro to máme vytvořené celkem slušné podmínky a vím i o rezervách, které máme. Možná paradoxně to nesouvisí s touhou po vyšších ziscích, ale s přáním neustále zlepšovat úroveň našich služeb, mít spokojené zákazníky a také aktivní a motivované spolupracovníky.
- Čemu přičítáte poměrně slušné obchodní výsledky Amondu – stabilní zájem o vámi nabízené vozy, a propady prodejů vozidel u některých jiných prodejců v tomto a okolních regionech?
Myslím si, že to není jen v celkem dobře složeném portfoliu značek, které prodáváme a servisujeme, ale že na to má vliv naše dlouhodobá snaha jednat a pracovat seriozně, důvěryhodně, slušně a spolehlivě, vyvarovat se jakéhokoliv „oblbování“ zákazníků. To jde docílit jen s pracovníky, kteří jsou sami ochotni tyto firemní priority přijmout za své a jsem rád, že drtivá většina našich pracovníků takoví jsou. Domnívám se také, že i neustálé investice do vzhledu i vybavení našich provozoven zákazníci vnímají i oceňují.
- Kdyby i v Česku přišlo na řadu šrotovné, jak by se asi promítlo ve vaší firmě?
Tak podle posledních zpráv z médií zřejmě šrotovné u nás zavedené nebude a z mého pohledu je to tak dobře. Je to opatření, které je jednorázové, krátkodobé a nesystémové, které v konečném důsledku nic moc dobrého nepřináší. Jak by se to promítlo u nás vidíme na příkladu Německa, kde po několika úspěšných měsících se prodeje nových vozů propadly ještě hlouběji než před zavedením šrotovného. V poslední době jsem měl příležitost se potkat s úrovní a možnostmi péče o přestárlé a nemocné a když si představím, kolik by se ze 3mld korun dalo například postavit domovů pro takto postižené spoluobčany, tak být politikem, styděl bych se investovat do šrotovného.
- O jaký typ automobilů – vámi nabízených, je v současné době největší zájem a jak si jej vysvětlujete?
Všeobecně lze říci, že se jedná o vozy levnější, nižší a střední třídy. U privátních klientů je to celkem stabilní stav, u klientů firemních pak určitě vlivem krize a úsporných opatření ve firmách. Pokud bych měl zmínit konkrétní modely, tak kromě Škoda Fabia je to určitě hodně cenově zajímavá Škoda Octavia Tour, u Volkswagenu určitě nové Polo a nový Golf, u Hyundaie modely I30 a I20, u Seatu celkem stabilně model Ibiza.
- Čím si vaše zákazníky předcházíte na sklonku letošního roku?
V oblasti prodeje nových vozů moc prostoru na předcházení zákazníkům už moc není, protože ceny nových vozů jsou na historicky nejnižší úrovni a i na hranici únosnosti jak pro výrobce, tak pro prodejce. Snad bych jen zmínil některé výhodné nabídky ve financování nákupu formou leasingu nebo úvěru, zvláště pak pro podnikatele v souvislosti se zkrácením odpisové doby na 2 roky. Nevím jestli se to dá nazvat předcházením, ale zmíním i možnost zimních servisních prohlídek, kde za 99,- Kč zkontrolujeme stav vozidla na zimní období a doporučíme případně nutné opravy. Tuto akci jsme prodloužili do konce tohoto roku u všech námi servisovaných značek.
- Vozy značky VW patří mezi ty vůbec nejbezpečnější. Na čem je bezpečnost těchto vozů především založena?
Připomenul bych, že nejen přímo vozy VW, ale i všechny vozy vyráběné v rámci koncernu patří mezi nejbezpečnější a trvale získávají v testech bezpečnosti to nejvyšší ohodnocení. Je to dáno jak způsobem konstrukce vozů, zpracováním a používanými materiály, tak zejména filozofií koncernu, která se na bezpečnost vozů orientuje prioritně. Často byl vzhledu jednotlivých modelů koncernových vozů vyčítán určitý konzervatismus, ale ukázalo se jednak, že už to tak úplně neplatí a hlavně, že nelze vzhled vozu podřizovat bezpečnosti. Tuto filozofii už volí i ostatní konkurenční výrobci.
- V letošním roce jste otevřením nového autosalonu Hyundai ukončili z Vašeho pohledu ty nejdůležitější firemní investice – máte moderní showroomy pro vozy VW, Seat a Hyundai, k nepoznání jste zrekonstruovali, nebo spíše přestavěli autosalon Škoda, včetně servisního zázemí. Existuje ještě něco, po čem prahne vaše lačné motoristické srdce?
Motoristické srdce prahne po mnoha věcech, ale naštěstí doposud vždy tyto touhy ovlivnilo racionální uvažování. S mými kolegy právě v těchto dnech konzultujeme naší vývojovou strategii na nejbližší léta s určením priorit a způsobu financování. Po ne příliš dobrých zkušenostech s některými našimi konkurenty jistě pochopíte, že tyto naše strategické plány považujeme za důvěrné a nebudeme je předem zveřejňovat. Snad budou naši zákazníci po jejich realizaci o to více a snad i příjemně překvapeni.
Libor Pošta
08. 12. 2009, 15:30
Pokud chcete vkládat komentáře, musíte se přihlásit.
Určitě ano
42.98%
Spíše ano
17.73%
Spíše ne
15.32%
V žádném případě
23.97%
12. 10. 2017, 12:10
12. 10. 2017, 12:08
12. 10. 2017, 12:01